.

30 December 2012

Persediaan kembali ke sekolah, jangan membazir

2
Sunday, December 30, 2012
Ibu-ibu, bapak-bapak sudah selesaikah menyiapkan checklist peralatan persekolahan anak-anak? Semestinya senarai panjang yang dikarang awal cuti sekolah haritu sudah disiapkan. Kalau belum masih ada masa lagi nak membeli.

Pesan saya, usah membazir dengan benda yang tak perlu. Kadang-kadang ibu-ibu, bapak-bapak selalu sangat menurut kehendak anak-anak. Baju, kasut, seluar, beg, pen, pensel semuanya nak beli baru. Sedangkan semua benda tu masih boleh guna yang tahun lepas punya.

Masakan baju tahun lepas sudah kecut. Beg pulak takkanlah sudah koyak. Mana-mana yang masih boleh guna, gunakan je tahun depan. Perkara macam ni kalau kita tak terapkan kepada anak-anak, bila mereka besar nanti dah tentu mereka terbiasa dengan pembaziran.

About the author

Aku Khairul Amran. Irul, Itu nama yang orang panggil aku sejak Aku kecik lagi. Dah besar ni orang suka-suka je panggil Amran..

2 comments:

  1. membazir tu amalan syaitan...
    teringat zamn sekoloh dulu..
    pakai bju sekoloh dri tingkatan 1 sampai tingkatan 3..
    naik ting 4 bru tukar bju bru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dolu2 kebanyakkan memang camtu. Zaman dah berubah.

      Delete